środa, 17 września 2014

Czarna krówka

Kakaowy biszkopt, kryjący w sobie śmietanową masę z truskawkowymi łatkami, całość zwieńczona masą krówkową, posypaną orzeszkami - pycha! Jest to jedno z tych ciast, do których na pewno wrócę. Inspirację znalazłam na Wielkim Żarciu- przepis podaję z moimi zmianami. Polecam!

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Składniki biszkoptu:
  • 5 jajek
  • 3/4 szk. cukru
  • 2/3 szk. mąki pszennej tortowej
  • 1/3 szk. kakao
Białka ubić na sztywną pianę, pod koniec ubijania dodawać małymi porcjami cukier i kolejno żółtka. Mąkę i kakao wymieszać, przesiać do masy jajecznej i delikatnie wymieszać. Dno formy o wym. 22 x 28 cm wyłożyć pergaminem, boków niczym nie smarować. Delikatnie przełożyć biszkopt, piec w temp. 160-170°C przez około 35-40 minut. Gorące ciasto wyjąć z piekarnika, upuścić je (w formie) z wysokości około 60 cm i odstawić do uchylonego piekarnika do wystudzenia. Przeciąć wzdłuż na dwa blaty.

Składniki masy śmietanowej:
  • 660 ml śmietany 30%
  • 2 łyżki żelatyny
  • 2 łyżki cukru pudru

Składniki masy śmietanowej należy podzielić na pół i robić ją na "dwa razy". Na pierwszej części masy umieścimy łatki z musu truskawkowego, a po jego stężeniu- zalejemy pozostałą częścią masy śmietanowej.

330 ml śmietany ubić na sztywny krem, pod koniec ubijania dodać 1 łyżkę cukru pudru oraz 1 łyżkę żelatyny rozpuszczoną w odrobinie ciepłej wody. Tak powstałą masę przelać na pierwszy blat biszkoptu i odstawić do stężenia.

Składniki musu truskawkowego:
  • 450 g mrożonych truskawek
  • 1 galaretka truskawkowa
Truskawki rozmrozić, odlać sok, zmiksować blenderem. Galaretkę rozpuścić w 1/2 szk. gorącej wody, gdy przestygnie, wymieszać z truskawkami. Lekko tężejący mus wykładać kleksami na masę śmietanową. Odstawić do całkowitego stężenia, po czym przykryć drugą częścią masy śmietanowej i drugim blatem biszkoptu. Schłodzić.

Na wierzch: puszka masy krówkowej (kajmakowej), posiekane orzechy arachidowe

Biszkopt posmarować masą krówkową i obsypać posiekanymi orzechami.

Udanych wypieków :)

7 komentarzy:

  1. Witam, nie wiem co jest grane. Zrobiłam to ciasto i tak na kleksy truskawek jest za dużo, wyszło mi tyle że pokryłam musem całe ciasto. Do musu dałam galaretkę i 1 łyżeczkę żelatyny, bo nie chciało zgęstnieć. Przyznam że nie odlewałam soku z truskawek tylko je zmiksowałam, zagotowałam i wsypałam do tego galaretkę. Śmietana po dodaniu żelatyny nie zrobiła się gęsta, jak dla mnie jest za rzadka. Nie wiem może to wina żelatyny, bo kupiłam jakąś nową etkera, taka bardzo drobna, wygląda jak mąka.

    OdpowiedzUsuń
  2. Witam. Może masa truskawkowa była niewystarczająco tężejąca, dlatego rozlała się na całej śmietanie? Jeśli chodzi o śmietanę, to może wina leży w niej samej? Mi ostatnio ciężko trafić na taką, która by się idealnie ubiła. Miałkiej żelatyny nie znam, może trzeba użyć jej trochę więcej. Mam nadzieję, że mimo wszystko ciasto było dobre. Pozdrawiam ☺️

    OdpowiedzUsuń
  3. Już wiem co było przyczyną, żelatyna. Dopiero dzisiaj doczytałam że całe opakowanie jest na 0,5 litra śmietany, a ja dałam 1 łyżkę na 330 ml, więc stanowczo za mało. Mam nauczkę, trzeba kupować to co już sprawdzone. Ciasto jest przepyszne, będę je znów robić na moje urodzinki, dziękuję że podzieliłaś się przepisem, pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  4. Jednak żelatyna... Dziękuję za uwagę, będę miała na uwadze, żeby nie kupować tej miałkiej, choć szczerze mówiąc jeszcze na szczęście jej nie spotkałam. Cieszę się, że pomimo trudności, ciasto smakowało. Zachęcam do korzystania z innych przepisów. Pozdrawiam ☺️

    OdpowiedzUsuń
  5. Mam nadzieję że tym razem to ciacho mi wyszło tak jak ma być, już było bez problemu, wszystko robiłam zgodnie z przepisem, jedynie to żelatynę rozpuściłam nie w widzie tylko w soku z truskawek

    OdpowiedzUsuń
  6. Też mam taką nadzieję, czekam na opinię. Pozdrawiam serdecznie 😊

    OdpowiedzUsuń
  7. No nareszcie ciasto wyszło tak jak ma być i na dodatek jest pyszne, szkoda że nie można dodać zdjęcia

    OdpowiedzUsuń

Print